Az Adamas® BPMS rendszer

„Az ügyfél a céljaira fókuszáljon, ne a problémáira”

Adamas vízió

Korábbi nagyvállalati informatikai bevezetési tapasztalatunk szerint (SAP, Siebel) egyre több középvállalat igényli a legmagasabb szintű vállalat-irányítási rendszerek alkalmazását, viszont legtöbbször nincs elegendő forrás a licencekre és a bevezetés költségeire. Ugyanakkor ez nem csak pénzügyi probléma, egy klasszikus bevezetés során olyan kompetenciákra van szükség, amellyel az átlagos cégek nem rendelkeznek.

Összeszedve a legfontosabb, informatikai bevezetés során előforduló problémákat (pontatlan igény-meghatározás, rossz tervezés, hosszú megértési út, programhibák, fecskefészek építkezés, konzisztencia problémák, utólagos lényegi módosítási igények) egy olyan megoldást kerestünk, amelyet a mai hazai viszonyok közt is univerzálisan lehet használni. A 2000-es évek elején nem találtunk ilyen programot, ezért egy megbízás során egy saját megoldás kidolgozásába kezdtünk, amely 5 év fejlesztés után 2007-ben jelent meg a piacon. Ez az Adamas Rendszer, amelynek idén jelent meg a 3. verziója.

Az Adamas megközelítés lényege, hogy az ügyfél számára elkészülő Adamas Megoldás két részből áll. Az Adamas Rendszerből és az Adamas Alkalmazásból.

Az Adamas Rendszer egy verzió-kezelt dobozos keret-program, amely az adattárház megoldásokhoz hasonlóan lehetővé teszi egy adatbázisban lévő adatok „felcimkézését”, az adatstruktúrára épülő szabályok felépítését, amelyek alapján a Rendszer értelmező motorja automatikusan előállít egy böngészőben végrehajtható program-kódot, így a Rendszerben megadott paraméterek segítségével programozás nélkül létrehozhatóak alkalmazások. Az Adamas Rendszer nem tartalmaz ügyfél funkcionalitást.

Az üzleti funkcionalitást a Rendszer adatbázisában megadott paraméterek hordozzák, ez az Adamas Alkalmazás. Mivel nincs szükség programozásra az Alkalmazás létrehozásához, a normál bevezetés során mindössze 2 személy szükséges az Alkalmazás elkészítéséhez. Egy tanácsadóra, aki megérti az ügyfél igényeket, megfogalmazza az elkészítendő üzleti funkcionalitást, bemutatja és oktatja a rendszer használatát. A másik személy egy Adamas konfigurátor, aki létrehozza a szükséges adatbázis-struktúrát, felparaméterezi az üzleti szabályokat és felhasználói felületeket. (Természetesen itt is léteznek klasszikus szerepek, csak a mértékük kicsi – ilyen pl. a rendszertervező, adatbázis-szakértő).

Mivel nincs szükség programozásra, és az üzleti funkcionalitás nagyon gyorsan elkészíthető, a rendszer kiválóan alkalmas demó megoldások előállítására, így azt több projektben használtuk kiírások elvárt funkcionalitásának demonstrálására és fejlesztési koncepciók ellenőrzésének segítésére.